Za dlhými bielymi plážami, panenskou prírodou a smaragdovou farbou mora nemusíte až do Karibiku. Všetko to nájdete aj v Tyrrhenskom mori a popritom si môžete vychutnať vynikajúcu stredomorskú kuchyňu

Tyrhénské moře za 6 dní?

Tyrhénské moře (ital. Mare Tirreno) je polouzavřené moře, které je součástí Středozemního moře. Název je odvozen z řeckého jména Etrusků, které zní Tyrrhénoi. Severovýchodní okraj moře omývá Apeninský poloostrov, na jihu leží ostrov Sicílie a na západě, respektive severozápadě, ostrovy Sardinie a Korsika.

Dá se to vůbec stihnout? Itálie (Elba, Sardínie), Francie (Korzika) a zpět? Tak tyto otázky jsme od jachtařů poslouchali před odchodem velmi často. Ale my v Marinatipu se držíme hesla: „Všechno se dá, když se chce“.

Tyrrhenské more

Jak to celé začalo...

Dlouho jsme snili o tom, že se vybereme plachtit na Sardinii a Korsiku, ale cena letenek pro naši posádku nás vždy odradila. Proto jsme našli mnohem lacinější způsob. Pronajali jsme si devítimístní van a vydali se z Prešova 1384 kilometrů do města San Vincenzo (43° 5' 55.69" N, 10° 32' 14.14" E) na západní pobřeží Itálie. Tam nás čekala naše pronajatá plachetnice Sun Odyssey 42 od společnosti Palm Yachting. V sobotu po obědě, unaveni cestou, jsme po nalodění přenocovali v přístavu.

Prístavné mesto San Vincenzo v Taliansku

Vytáhněte kotvy, směr Elba

Na druhý den jsme plní nadšení kolem oběda konečně vytáhli kotvy a vyplavali směr ostrov Elba (23NM). Počasí nám přálo, foukalo asi 15 uzlů. Severozápadní vítr přinesl výraznější vlnění, kolem jednoho metru. Posádka to celkem dobře zvládala, i když jsme si dělali starosti o ty z nás, kteří předtím na lodi ještě nebyly. Paradoxně, ostřílení mořští vlci měli větší problémy udržet svůj oběd v žaludku. Že by začátečnické štěstí?

O páté odpoledne jsme vyplavali do zátoky před přístavem Porto Azzurro (42° 45' 41.79" N, 10° 23' 48.63" E) na ostrově Elba. Kotviště bylo bez poplatku. Navázali jsme spojení s přístavem, ale jeho kapacita byla už plně obsazena. Nás to však neodradilo a večer jsme se na gumovém člunu vybrali do města, trochu si to tam prohlédnout a ochutnat místní speciality.

Týždňová plavba po európskom „Karibiku“ - Marinatips

Zátoka pred prístavom Porto Azzurro na ostrove Elba

Ráno nás čekal nejdelší úsek plavby, a to přeplavat z Elby na Korsiku (80NM). Vyrazili jsme v sedm ráno a přivítalo nás příjemné bezvětří a jasná obloha. Namířili jsme si to k ostrovu Hrabě Monte Christo (25NM 42° 19' 58.95" N, 10° 18' 33.46" E), kterého okolí je chráněnou přírodní rezervací se zákazem vstupu, ale přeci jsme se rozhodli to zkusit. Půl míle před ostrovem nás pobřežní stráž otočila, a tak jsme si ho prohlédli aspoň z dálky.

Ostrov Monte Christo v Tyrrhenskom mori

Pokračovali jsme tedy dále. Hloubkoměr vlivem nadprůměrné hloubky okolo 900 m začal ukazovat nesmyslnou hloubku 8 metrů. To trvalo několik hodin, dokud se z toho šoku znova nevzpamatoval a nezačal nám dávat smysluplné informace. V osm večer, ošlehaní větrem, jsme se konečně přiblížili k místu kotvení. Zátoka Pinarellu (41° 40' 21.21" N, 9° 22' 35.35" E) na ostrově Korsika.

Krásna zátoka s jemným pískem na pláži a množstvím malých restaurací a bufetů. Přišli jsme v čase, kdy bylo míst už méně, ale přesto jsme bezpečně „zakotvili“. Tedy, aspoň jsme si to mysleli… Kombinace písečného dna se silným větrem v noci způsobila, že nás začalo unášet i s kotvou. Museli jsme ji vytáhnout a opětovně zakotvit. Protože se počasí neumoudřilo, zřídili jsme noční hlídku na strážení kotvy. Hlídka se každé 4 hodiny střídala.

Kam se plavíme my, tam je zlé počasí...

V úterý ráno nás sice přivítalo slunce, ale i vítr. Držel si svých stabilních 25 uzlů. Vydali jsme se směr město Olbia (50NM, 40° 55' 22.32" N 9° 30' 31.51" E) v severovýchodní části Sardínie. Dopoledne bylo na přeplavbu přes úžinu Bonifacio jako stvořené. Slunečno a současně větrno kolem 20 uzlů s metrovými vlnami. Očekávali jsme horší podmínky, ale počasí nám nakonec celkem přálo. Kolem poledne jsme míjeli ostrovy Caprera, La Maddalena a Spargi, kde jsme se na chvíli zastavili a okoupali v nádherné zátoce korzárů (ital. Cala Corsara 41° 13' 48.29" N, 9° 20' 35.08" E).

Zátoka Korzárov na ostrove Spargi

Odpoledne se obloha mírně zatáhla a získali jsme dojem, že kam se plavíme, tam se pokazí počasí. Dělali jsme si už z toho srandu (co jiné nám zůstávalo?!). Po celý týden jsme za sebou tahali oblačnost, déšť a vítr. Do města Olbia jsme dorazili okolo šesté večer, a jak jinak - společnost nám dělal déšť. Vplavali jsme do maríny Circolo Nautico Olbia. Poplatek byl 60 Eur. Bol to jediný plánovaný poplatek, který jsme po celé naší low-cost plavbě uhradili. Trošku jsme zrelaxovali a večer se vybrali poznávat zákoutí tohoto kouzelného města.

Extrémní podmínky si vyžadují extrémní řešení

Ve středu ráno se scénář opakoval. Krásné sluneční počasí s větrem kolem 20 uzlů. To trvalo až do momentu, kdy jsme opustili kanál z Olbie. Po vyplutí vítr zesílil na 30 uzlů a s dvojmetrovými vlnami nás unášel směrem k ostrovu La Maddalena (29NM), kde jsme chtěli přenocovat na kotvě. Počasí bylo zásadně proti a po odplavaných 20 NM vítr zesílil na 40 až 45 uzlů. V nárazech dosahoval přes 50 uzlů. Marínu Porto Cervo (41° 8' 5.58" N, 9° 31' 41.45" E), o které jsme věděli, že poplatky v ní jsou extrémně vysoké, jsme vzali útokem. Nebylo jiné možnosti než tam zůstat a v bezpečí přenocovat.

Porto Cervo asi speciálně představovat není třeba. Každý už slyšel o tomto nejdražším a nejluxusnějším středisku Sardinie, kde se sdružují boháči z celého světa. A hned vedle nich zakotvila jedna partie mladých lidí z Prešova :). Odhlédnuvši od pozlátka se Porto Cervo právem považuje za perlu Smaragdového pobřeží (ital. Costa Smeralda), protože v jeho okolí objevíte skutečně okouzlující pláže a zátoky. Krátkou procházkou chodníčky z maríny najdete místa, které vám vyrazí dech a nebudete se moci vynadívat.

Marína Porto Cervo na ostrove Sardínia

Plavba pod hvězdami

Ve čtvrtek, v brzkých ranních hodinách, jsme pokračovali zpět na ostrov Korsika. Chtěli jsme lépe poznat zátoku Pinarellu (35NM), kde jsme strávili noc z pondělí na úterý, na kotvě. Cestou jsme se zastavili ještě v maríně Porto Vecchio (41° 35' 24.60" N, 9° 17' 4.04" E), kde jsme dotankovali pohonné hmoty.

Na obede v zátoke Pinarellu, Korzika

Celé odpoledne jsme strávili oddychem na pláži, a načerpali síly na noční plavbu směrem k ostrovu Elba (80NM). Zátoka Pinarellu je na to jako stvořená, koupání v průzračné vodě, bílý písek a dobré jídlo.

Přibližně v pět hodin odpoledne jsme se odhodlali a vyrazili. Počasí nám konečně přálo a plavba byla příjemná. Černá noc, obloha posetá hvězdami, žádný světelný smog. Zážitek, který se dá jen těžko popsat slovy. S východem slunce se na horizontu rýsovali obrysy ostrova Elba. Kolem deváté ráno jsme zakotvili v zátoce Barbarossa (42° 46' 6.35" N, 10° 24' 27.41" E) asi 0,5 NM napravo od přístavu Porto Azzurro.

Strávili jsme tam téměř celé dopoledne. Koupání, slunění se, oběd a oddych v krásné zátoce jsme si naplno užili.

Pláž Barbarossa na ostrove Elba

Na oběd jsme vytáhli kotvu a pod plachtami začali nahánět poslední námořní míle k domovskému přístavu San Vincenzo (23NM). V podvečer jsme v přístavu dotankovali a zakotvily loď na místě, kde jsme plavbu začali.

Domovský prístav San Vincenzo, Taliansko

A plavíme se domů...

Klasické sobotní ráno. Sbalit se a odevzdat loď, která s námi přeplavala vzdálenost 334 NM, co je za 6 dní skutečně pořádný kus cesty. Plavbu jsme si užili a domů se vraceli sice unaveni, ale plni krásných a nezapomenutelných zážitků.

P.S. Popřemýšlejte o možnosti dvojtýdenní plavby. My ji určitě absolvujeme.